I-Motorsport.cz - podrobné zpravodajství ze světa rally...

Vrátí se do MS kvalifikace?

Mistrovství světa
Ondřej Tichý
25. února 2018 - 09:56
1064×
AKTUALIZOVÁNO: 25. února 2018 - 10:02

Po uplynulé Švédské rally se opět objevilo několik výzev k úpravě pravidel ohledně startovního pořadí do rychlostních zkoušek. Jedním z možných řešení je návrat kvalifikačního měřeného úseku.

Hlavním vyzyvatelem ke změně by bez pochyby mohl být úřadující šampion Sébastien Ogier. Ten prakticky po celou soutěž umetal trať svým soupeřům a trpěl tím nemalé časové ztráty. Do první etapy startoval z pozice lídra bodování Mistrovství Světa a doslova kreslil svým protivníkům závodní stopu. Svůj podíl na tom jistě měl i fakt, že mezi průjezdy jezdců s vozy WRC startovali na trati soutěže nejen jezdci bodující do švédského národního mistrovství ale i piloti historických vozů a ti si samozřejmě upravovali trať podle sebe.

Vstříc světlým zítřkům mohl Ogier hledět na následující dvě etapy, kdy se obrací pořadí. Jenže to by se nemohl propadnout až za hranici první desítky, kdy horší pořadí v rámci WRC měl už jen Henning Solberg. Takže do druhé etapy sice nestartoval Ogier jak první, nýbrž jako druhý, což jeho problému s nevhodně vyjetou stopou příliš nepomohlo.

Jedním z příznivců kvalifikace je i Ogierův týmový šéf Malcolm Wilson, který se tím rozhodně netají:

Auta a jezdci jsou nyní mnohem vyrovnanější, než tomu kdy bylo (kvalifikace byla zrušena v roce 2013) a po této soutěži si myslím, že je dobrá chvíle pro návrat. Měli jsme tu světového šampiona trápícího se díky traťovým podmínkám na desátém místě. Sice se také nevyvaroval drobné chyby, kde v pátek ztratil nějaký čas, ale to vzhledem k jeho pozici nemělo až takový vliv.

Kvalifikace je určitě něco, o čem stojí zase diskutovat. Zástupci týmů budou hromadně vyzívat FIA k diskuzi na toto téma, protože startovní pořadí bude stěžejní i pro nadcházející Mexickou rally.




Koncept kvalifikační zkoušky byl v MS pouze v letech 2012 a 2013, kdy byl nahrazen startovním pořadím dle hodnocení šampionátu v první etapě a obráceném pořadí pro etapy zbylé.

V roce 2015 došlo k drobné úpravě, kdy lídr šampionátu vyrážel jako první i do druhé etapy, Před ním startovali pouze jezdci v rámci Rally2, aby v následujícím roce přišla další změna. Kdy se posádky z Rally2 přesunuli až na konec startovního pořadí a tedy lídr světového bodování zase vyrážel první.

Změna do současné podoby proběhla vloni před startem sezóny, kdy tedy jako první startuje vedoucí posádka bodování šampionátu pouze do úvodní etapy. Pro ty následující se pořadí otáčí. Tuto úpravu si žádal samotný Ogier a byla to jedna z podmínek, aby zůstal i nadále v tomto sportu.

Jak nakonec budou startovat posádky do nadcházející Mexické rally bychom se měli dozvědět v blízké době, neboť soutěž startuje již příští týden v mexickém Leonu.
Zdroj – Facebook Rally Sweden

O autorovi
Ondřej Tichý
Komentáře