I-Motorsport.cz - podrobné zpravodajství ze světa rally...

Premiéra v MS pro závodní speciál Škoda Fabia R5 evo s Kopeckým a Rovanperou

Mistrovství světa
Škoda Motorsport
29. května 2019 - 20:47
328×

  • Úřadující mistři světa WRC 2 Jan Kopecký / Pavel Dresler budou s týmovými kolegy Kallem Rovanperou / Jonnem Halttunenem soutěžit s novým vozem ŠKODA FABIA R5 evo
  • Oba tovární jezdci ŠKODA jsou na Portugalské rallye, která je sedmým kolem mistrovství světa, přihlášeni do kategorie WRC 2 Pro
  • ŠKODA je s 15 vozy nejpočetněji zastoupenou značkou ze startovního pole vozů R5, čítajícího 32 vozů
  • Šéf ŠKODA Motorsport Michal Hrabánek: „Po náročném testovacím programu se již nemůžeme dočkat, až zdokonalený vůz ŠKODA FABIA R5 evo uvidíme soutěžit v mistrovství světa.“


Po intenzivních testech sečerstvě homologovaný vůz ŠKODA FABIA R5 evo poprvé představí v rámci mistrovství světa FIA World Rally Championship. Stejně, jako tomu bylo u jeho předchůdce v roce 2015, bude mít zdokonalený český rallyový speciál premiéru na Portugalské rallye (30. 5.–2. 6. 2019). Jan Kopecký s Pavlem Dreslerem již stihli při prvním soutěžním nasazení s vozem ŠKODA FABIA R5 evo v rámci mistrovství České republiky (Rallye Český Krumlov) zvítězit, a jsou velmi motivovaní pro svůj návrat do mistrovství světa. Jejich týmoví kolegové Kalle Rovanperä se spolujezdcem Jonnem Halttunenem (FIN/FIN), kteří vyhráli v kategorii WRC 2 Pro v Chile, se chtějí zásluhou dobrého výsledku v Portugalsku posunout v žebříčku své kategorie výše. Před čtyřmi roky odstartovala ŠKODA FABIA R5 svoji fantastickou kariéru právě na šotolinových tratích Portugalské rallye. Do dnešního dne bylo prodáno 273 vozů. Během těchto čtyř let ŠKODA Motorsport čtyřikrát vyhrála v kategorii WRC 2 mistrovský titul týmů. Posádky ŠKODA oslavily celkem 747 vítězství ve svých kategoriích a současně vybojovaly 56 regionálních a národních mistrovství. Esapekka Lappi, Pontus Tidemand a Jan Kopecký se stali v kategorii WRC2 mistry světa. Nyní přichází okamžik pravdy pro nástupce: vůz ŠKODA FABIA R5 evo, který byl Mezinárodní automobilovou federací FIA homologován, a je tudíž připraven pro závodní nasazení. Svůj debut v mistrovství světa bude mít na nadcházející Portugalské rallye.



Šéf ŠKODA Motorsport Michal Hrabánek řekl: „Jsme rádi, že náš nově homologovaný vůz ŠKODA FABIA R5 evo byl spolehlivý a rychlý již při své premiéře minulý týden, kdy s ním Jan a Pavel bezproblémově vyhráli třetí kolo mistrovství České republiky, Rallye Český Krumlov. Po náročném testovacím programu se již nemůžeme dočkat, až zdokonalený vůz ŠKODA FABIA R5 evo uvidíme soutěžit v mistrovství světa.“


„Naše první vítězství v kategorii WRC 2 Pro mistrovství světa na Chilské rallye pro nás hodně znamená, a to hlavně kvůli tomu, že náš start do letošní sezóny nebyl úplně ideální. Bylo skvělé být zpět na nejvyšším stupni vítězů,“ komentoval s odstupem Kalle Rovanperä své pocity zminulého kola mistrovství světa. „Po Janovu posledním vítězství na asfaltu chceme nyní ukázat potenciál našeho nového vozu ŠKODA FABIA R5 evo také na portugalském šotolinovém povrchu,“ dodal.




ŠKODA má ve startovním poli vozů R5 opět nejsilnější pozici, z 32 zapsaných vozů jich bylo 15 vyrobeno v České republice. Potom, co se v roce 2015 přesunula na sever země do regionu v okolí Porta, patří Portugalská rallye k divácky nejnavštěvovanějším podnikům mistrovství světa. Jen samotný proslulý skok Fafe každým rokem navštíví tisíce přihlížejících. Atmosféru kolem závodních tratí lze srovnat snad pouze s fotbalovým stadionem. Rallye startuje ve čtvrtek (30. května) v malebném městě Coimbra. Prvním celým soutěžním dnem bude pátek (31. května), během nějž se soutěžící vrátí zpět do regionu Arganil. Mají naplánováno šest rychlostních zkoušek a jednu show-stage ve městě Lousada, s celkovou délkou 90 kilometrů. Během sobotního kola (1. června), stejně jako vroce 2018, čeká na posádky největší porce měřených úseků. 165 km je rozdělenýchdo osmi rychlostních zkoušek s kombinací písku, kamenů a při druhých průjezdech i vyjetých kolejí. Jedním z klíčů úspěchu bude správná volba pneumatik, měkké pneumatiky zajistí více přilnavosti, ale tvrdší pneumatiky mají delší životnost, což se projeví hlavně na delších rychlostních zkouškách. V neděli se pojede známá trasa Fafe s pěti rychlostními zkouškami na rychlém a hladkém šotolinovém povrchu. Na nich bude také známý stejnojmenný skok, který je divácky nejatraktivnější. Celkově posádky změří své síly na 20 rychlostních zkouškách scelkovou délkou 306,97 km. Vítězové vystoupí na stupně vítězů ve 14:20 v Matosinhos nedaleko Porta.



Věděli jste, že...



Portugalská rallye se jela poprvé vroce 1967 a vroce 1973 byla zakládající soutěží tehdy nového mistrovství světa v rallye?...

do roku 1994 Portugalská rallyetradičně startovala v Estorilu nedaleko Lisabonu, první etapa se jela na asfaltu a plně šotolinovou soutěží se stala až vroce 1995?...

od roku 2007 do roku 2014 se konala v regionu Algarve a až následně se přesunula na sever?...

právě na Portugalské rallye měla v roce 2015 v rámci mistrovství světa svoji premiéru ŠKODA FABIA R5, nově homologovaná ŠKODA FABIA R5 evo bude na rychlostních zkouškách mistrovství světa poprvé kvidění letos?...

v roce 2012 mistr světa Sébastien Ogier zvítězil ve své třídě s vozem ŠKODA FABIA S2000, když skončil celkově na 7. pozici, a vroce 2013 Esapekka Lappi vyhrál kategorii WRC 2 rovněž svozem ŠKODA FABIA S2000?

Komentáře