AKTUALIZOVÁNO: 25. října 2015 - 18:04
Andreas Mikkelsen získal při svém 65. startu v Mistrovství světa své první vítězství. Stalo se tak po chybě do té doby vedoucího Ogiera v závěrečné PowerStage.
Sébastien Ogier, který po chybách soupeřů zůstal na čele soutěže sám, startoval do poslední rychlostní zkoušky soutěže s téměř minutovým náskokem na druhého Andrease Mikkelsena. Avšak Mikkelsen si musel do posledních metrů o druhé místo bojovat s týmovým kolegou Ogiera Jari-Matti Latvalou. Před startem rychlostní zkoušky je dělily pouhé 1,4 vteřiny. Mikkelsen však ani v samotném závěru nepolevil a nadělil Latvalovi dalších 1,7 vteřiny. Tím si pojistil v té době druhou příčku.
Latvala sám v cíli prohlásil, že sice vše fungovalo perfektně, ale u Mikkelsena přesto lépe. I díky dvěma defektům v průběhu soutěže to dle jeho slov lépe nešlo. V tu chvíli ale v cíli nikdo netušil, že to hlavní se stále odehrává na trati, kde byl stále Sébastien Ogier. Ten byl v jedné ze zatáček jednoduše příliš široký a opřel se se svým Polem R WRC o svodidla, kde o jeden z nosníků utrhl pravé zadní kolo. S takto poškozeným vozem nemohl dále pokračovat a tak mohl Mikkelsen jakožto nový lídr soutěže slavit své premiérové vítězství v rámci Mistrovství světa.
„Opravdu nevím, co říct. Samozřejmě, že tohle není způsob, jakým jsem chtěl vyhrát svoji první rally. Je to neskutečné,“ prohlásil v cíli Mikkelsen, když se dozvěděl o Ogierově chybě.
„Na šotolině jsme trochu bojovali sami se sebou, ale na asfaltu jsme zatlačili. Dali jsme do toho opravdu vše. Je mi jasné, že na přejezdu se rozbrečím.“ dodal nakonec absolutní vítěz 51. ročníku Katalánské rally.
Z Ogierovi chyby pochopitelně neprofitoval pouze Mikkelsen. Pro Daniho Sorda to znamenalo posun na třetí příčku a tak si dvaatřicetiletý Španěl mohl vychutnat pódium před domácími fanoušky.
Sám Sordo se v průběhu soutěže na chvíli ocitl na druhém místě se ztrátou 51,6 vteřiny na Ogiera a to po jednom z defektů Latvaly, který se musel znovu probojovávat ze čtvrtého místa.
Na čtvrtém místě skončil Mads Ostberg, kterého i v Katalánsku potkala smůla v podobě defektu, neboť do té doby držel krok s čelem soutěže. V cíli měl na Mikkelsena ztrátu více jak jedné minuty. Avšak ani Ostberg neměl čtvrtou příčku jistou, neboť rozdíl mezi ním a pátým Krisem Meekem v cíli činil pouhých 1,9 vteřiny. Na startu poslední dnešní etapy byl sice Meeke před Ostbergem, ale Ir chyboval v jedné z ostrých zatáček, kde mu následně zhasl motor jeho Citroenu DS3 WRC. Časová ztráta nebyla veliká, ale znamenala propad od jednu příčku právě za Ostberga.
Šestý skončil Hayden Paddon, který po celou soutěž předváděl vyrovnané výkony. Konečná sedmá příčka náleží naší české posádce Martin Prokop a Jan Tománek, kteří si po několika nepovedených soutěžích chtěli spravit chuť, avšak páteční stávka interkomu jim k lepšímu výsledku rozhodně nepomohla. I tak Prokop inkasoval cenné body za sedmou příčku.
Osmý skončil Thierry Neuville, který celou rally bojoval se svým autem a to jak se samotným nastavením, tak i s technickými obtížemi. V předposlední RZ došlo k prasknutí poloosy na jeho Hyundai i20 WRC a bez možnosti servisu musel závěrečnou PowerStage projet doslova krokem.
Nehoda Sébastiena Ogiera ale nejvíce ovlivnila dění v šampionátu WRC2. Kde po bezchybném výkonu vyhrál tovární jezdec Škody Motorsport Pontus Tidemand. Ten poslední RZ ještě dokončil, ale následně se vedení soutěže rozhodlo RZ zastavit, protože Ogierovo Polo blokovalo trať. Zbylým posádkám tak byly přiděleny náhradní časy. Toto rozhodnutí asi nejvíce uškodilo Arminu Kremerovi, který měl rozjetou ofenzívu proti třetímu Nasseru Al-Attiyahovi a před startem RZ na něj Němec ztrácel pouhou desetinu vteřiny. Al-Attiyah tak skončil třetí a Kremer čtvrtý. Na druhém místě soutěž dokončil další český jezdec Jan Kopecký, který na Tidemanda ztratil 10,7 vteřin. Jestli by byl rodák z Opočna schopen Tidemanda na posledním úseku překonat a zdali by mu to vedení týmu vůbec dovolilo, zůstává tedy velkou neznámou.
V boji o titul mistra WRC2 si rozhodně nepřilepšil Esapekka Lappi, který havaroval v 11. rychlostní zkoušce v té době z druhé příčky v kategorii.
Boj o titul mistra WRC2 rozhodl vlastní chybou Esapekka Lappi, který v 11. rychlostní zkoušce havaroval a ztratil šanci na zisk jakýchkoliv bodů. Díky třetímu místu Al-Attiyahy o teoretickou šanci na zisk titulu přišel i Pontus Tidemand a tak se jednu soutěž před koncem sezóny stal Nasser Al-Attiyah mistrem ve WRC2!
V Katalánsku se také odjel šampionát dvoukolek WRC2, kde zvítězil Quentin Gilbert před Terry Folbem a Fabianem Andolfim.
Zdroj – Facebook Volkswagen Motorsport